Zápis zo stretnutia s Citibank
15.06.2011 12:07
Zber hotovosti prostredníctvom služby Unikasa
Zápis zo stretnutia s:
-
Luciou Gavrilovou, produktovou manažérkou pre platobné karty, Divízia globálnych transakčných služieb, Citibank Europe
-
Roman Džavoronok, produktový manažér pre platobné karty, Divízia globálnych transakčných služieb, Citibank Europe
Unikasa je alternatívny spôsob zberu hotovosti určený predovšetkým klientom s veľkou základňou pravidelne platiacich zákazníkov. Jeho podstatou je úhrada v predajniach spoločnosti COOP Jednota na základe čiarového kódu. Prevádzkovateľom je Citibank.
Zákazníci, ktorí potrebujú nakúpiť a uhradiť záväzky, tak nemusia navštíviť poštu alebo banku – nakupovanie a platenie takýchto záväzkov môžu uskutočniť na jednom mieste.
Citibank touto službou mieri hlavne na ľudí v menších obciach, kde je možnosť využívať bankové služby výrazne obmedzená a prístup k poštovým službám nedostatočný, kvôli neexistencii pobočky pošty či ich rušeniu alebo kvôli krátkym prevádzkovým hodinám. Je teda jasné, že ide o konkurenčnú službu Slovenskej pošte a podla toho sú nastavené aj ceny.
Platobný proces:
-
Zákazník, ktorý obdrží doklad s čiarovým kódom, ho môže zaplatiť v ktoromkoľvek obchode prevádzkovanom spoločnosťou COOP Jednota.
-
Zákazník predloží doklad pokladníkovi / pokladníčke, ktorá zoskenuje kód čítačkou čiarových kódov pripojenou k Unikasa terminálu.
-
Zákazník následne zaplatí spoločnú sumu za nákup aj za faktúru, a to buď v hotovosti alebo platobnou kartou.
Technické záležitosti:
-
Čiarový kód
-
Obsahuje informácie o platbe (najčastejšie je to číslo účtu, variabilný symbol za účelom párovania a suma).
-
Platiteľ ho obdrží napríklad v podobe bežného poštového šeku (PPU) alebo ako samostatný kód na faktúre či inom doklade.
-
Pred jeho použitím ho treba dať schváliť a otestovať do Citibank
-
-
Príjemca dostane prístup do interface odkiaľ si stiahne dáta o platbách vo formáte CSV (vhodnom na import do FR databázy)
-
Ak sa rozhodnete umožniť svojim podporovateľom využívať službu Unikasa na úhradu platieb, je potrebné:
-
podpísať so Citibank Zmluvu o spolupráci
-
odsúhlasiť si formát čiarového kódu
-
nainštalovať aplikáciu pre elektronické bankovníctvo, prostredníctvom ktorej si budete sťahovať výpisy transakcií
-
Výhody
-
ochota prísť s inou sadzbou pre MVO
-
deklarovaná produkt manažérkou
-
môžeme využiť kontakty na riaditeľa Citibank SK
-
-
2.900 platobných terminálov v cca 2.500 obchodoch COOP Jednota (podľa slov Citibank je to 99,9% všetkých COOP Jednota prevádzok)
-
pričom Slovenská pošta má vraj iba 1.500 obchodných miest a postupne ich počet znižujú (presné čísla ešte preveriť).
-
-
Citi je jedno či budete mať ročne platieb 10.000 alebo iba jednu
Nevýhody
-
obrovskou nevýhodou služby pre MVO fundraising je, že čiarový kód musí obsahovať fixnú výšku platby – to znamená, že si darca nemôže zvoliť sumu sám.
-
Veľmi kostrbatým riešením môže byť „shoppinglist“ s predtlačenými kódmi ku každej sume zvlášť...
-
-
Bratislavské jednoty sa pričlenila k CBA a Unikasu neponúka – no podla slov Citibak sa COOP Jednota bude snažiť vrátiť do BA
Zaujímavé informácie
-
na stretnutí bolo povedané, že Pošta má až 20%nu chybovosť pri PPU???
-
Citi a COOP bude mať podpornú kampaň k Unikase od 1.8. do 30.9. kde každý platiteľ dostane „odmenu“ (napr. Horalku) a budú sa žrebovať 2 autá :)
-
Unikasu používajú takmer všetky veľké firmy (telco, energie, poisťovne...) okrem SPP ktorá sa vraj snaží čo najviac ustúpiť od PPU a mať čo najviac zákazníkov na Inkase a faktúrach.
-
Prostredníctvom Unikasy sa dalo platiť aj SIPO no pravdepodobne kvôli konkurenčnej povahe produktu to Pošta stopla.
Moje závery/odporúčania
-
Nemožnosť voliť si sumu darcom je veľký problém – prakticky to diskvalifikuje Unikasu pre potreby MVO.
-
samozrejme som sa spýtal či to prípadne budú raz meniť. Odpoveď bola nie, lebo nechcú aby pokladníci mali možnosť urobiť čokoľvek viac ako zoscanovať kód.
-
-
Na druhej strane výhodou je zameranie na vidiek a dostupnosť platieb aj tam kde nieje pošta.
-
V prípade, že nájdete možnosť ako Unikasu využiť, ozvite sa mi prosím!
-
Citi mi má ešte poslať info o výške MVO poplatkoch
Na základe podkladov od Citibank a osobného stretnutia spracoval
IP
15. júna 2011